By Carolina Jiménez (Art), Sandra Salcedo (Music), Marcela López (Dance), Preschool and elementary school Art Education teachers.
Kindergarten children have worked in art education around emotions to recognize them, identify them and learn to differentiate them according to their bodily manifestations. Through songs that as a riddle describe the physiology of emotions, and stories in which they recreated situations, appropriating the feelings of the characters in expression exercises. They also took to the graphic dimension through the colorful monsters, different ways to represent emotions and relate them to their own images. All these exercises give the children tools to understand their own emotions, developing the ability to understand the emotions of others and thus solve problems, adapt better, and build effective communication with their peers to begin to climb steps in the construction of mental health in accordance with the school project that promotes strengthening relationships to face the challenges of life with greater empathy.
LA EXPRESIÓN DE LAS EMOCIONES A TRAVÉS DE LA EDUCACIÓN ARTÍSTICA
Por Carolina Jiménez (Arte), Sandra Salcedo (Música), Marcela López (Danza), Docentes de Educación Artística de preescolar y primaria
Los niños de kinder han trabajado en educación artística en torno a las emociones para reconocerlas, identificarlas y aprender a diferenciarlas de acuerdo a sus manifestaciones corporales. A través de canciones que como una adivinanza describen la fisiología de las emociones, y cuentos en los que recrearon situaciones, apropiándose de los sentimientos de los personajes en ejercicios de expresión. También llevaron a la dimensión gráfica a través de los monstruos de colores, diferentes maneras de representar las emociones y relacionarlas con sus propias imágenes. Todos estos ejercicios les dan herramientas a los niños para comprender sus propias emociones desarrollando la habilidad de entender las de los demás y así resolver problemas, adaptarse mejor, y construir una comunicación efectiva con sus compañeros para empezar a subir peldaños en la construcción de una salud mental en concordancia con el proyecto del colegio que promueve fortalecer las relaciones para enfrentar los desafíos de la vida con mayor empatía.
Comentarios