Cuisinaire Rods, Ladders and Rugs!

By Carolina Sandino, PK B Coordinator and math teacher

Prekindergarten students use Cuisinaire rods as a math tool to explore and learn in a fun and active way. Cuisinaire rods are a collection of rectangular pieces of 10 colors, each color corresponding to a different length from 1 to 10. During this activity students practice through some activities like organizing rods in an ascending and descending ladders, and  making rugs that represent a number in different ways (math pairs). These tools work to create an immersive learning experience that fosters a deep understanding of mathematical concepts as comparing numbers, addition and subtraction and finding number pair for a given number.

Cuisinaire rods are based on hands-on learning experiences. Their tactile nature  allow them to touch, feel, and manipulate objects to comprehend abstract mathematical ideas. These colorful rods serve as building blocks for fundamental concepts like addition, subtraction, and pattern recognition, making math a sensory-rich adventure.

Ascending and descending ladders complement their learning by introducing a vertical dimension to mathematical exploration. Children can use these ladders to visually represent numerical sequences, ascending in value or descending.

Rugs serve as dynamic spaces for spatial reasoning and problem-solving activities to arrange, rearrange, and also to create patterns and flat designs or three - dimensional designs.

Por Carolina Sandino, Coordinadora de Prejardín B y docente de matemáticas

Los alumnos de Prejardín utilizan las varillas Cuisinaire como herramienta matemática para explorar y aprender de forma divertida y activa. Las varillas Cuisinaire son una colección de piezas rectangulares de 10 colores, cada color corresponde a una longitud diferente del 1 al 10. Durante esta actividad los alumnos practican a través de algunas actividades como organizar las varillas en una escalera ascendente y descendente, y hacer alfombras que representen un número de diferentes maneras (parejas matemáticas). Estas herramientas sirven para crear una experiencia de aprendizaje inmersiva que fomenta una comprensión profunda de conceptos matemáticos como la comparación de números, la suma y la resta y la búsqueda de pares numéricos para un número dado.

Las varillas Cuisinaire se basan en experiencias de aprendizaje práctico. Su naturaleza táctil les permite tocar, sentir y manipular objetos para comprender ideas matemáticas abstractas. Estas varillas de colores sirven como bloques de construcción para conceptos fundamentales como la suma, la resta y el reconocimiento de patrones, convirtiendo las matemáticas en una aventura rica en sentidos.

Las escaleras ascendentes y descendentes complementan su aprendizaje introduciendo una dimensión vertical a la exploración matemática. Los niños pueden utilizar estas escaleras para representar visualmente secuencias numéricas, ascendentes en valor o descendentes.

Las alfombras sirven como espacios dinámicos para el razonamiento espacial y las actividades de resolución de problemas para ordenar, reorganizar y también para crear patrones y diseños planos o tridimensionales.