Rochester School proposal amongst the 50 best school proposals for economic recovery in the country

The Research and Development Center (CID) at Rochester School launched IDETI (the Institute of Innovation and Technology), to participate in the contest: “Reactivate Colombia”, organized by Universidad del Rosario. The proposal submitted by Rochester School was selected amongst the best 50 school proposals in Colombia. The CID worked with 4 students from Middle and High School to develop a proposal focused on the economic reactivation of the country after the Covid-19 pandemic.  The students who worked on the proposal were Nicolás Cortés Basto, Martina Ortiz García, Josué Ariza Puerta and Aurora María Barrios Baquero. With the guidance of Andrea Polanco, Director of the School’s Research and Development Center (CID), and Alejandro López, Graphic Designer and leader of IDETI at school, students met every afternoon via Zoom to define the strategies and present the required documents for the proposal.

The proposal presented by the school is a technological application called ARC (Así Reactivamos Colombia) that unifies 4 strategies focused on shared education to reduce inequality rates in education, a system of donations for those most in need which works through georeferencing, a system to sell agro-peasant products for local reactivation of the regions, and a sustainable tourism system that promotes the visit of destinations nationwide. This proposal meets 7 of the Sustainable Development Goals proposed by the United Nations – UN.

The contest has 3 phases, of which we already passed the first one which focused on submitting a written description which was selected amongst the best 50 proposals. The challenge continues with phase 2, during which an infographic will be presented to describe the scope and the development of the initiative.

Congratulations to our students committed to the development and reactivation of our country!

Resumen: El Centro de Investigación y Desarrollo (CID) del Colegio Rochester se estrena con el Instituto de Innovación y Tecnología IDETI, para participar en el concurso “Reactivar Colombia”, organizado por la Universidad del Rosario. La propuesta presentada por el Colegio Rochester fue seleccionada entre las 50 mejores propuestas de colegios a nivel nacional. Para este fin, el CID trabajó con 4 estudiantes de diversos grados de Escuela Media y Bachillerato para desarrollar una propuesta enfocada en la reactivación económica del país luego de la pandemia por Covid-19. El grupo estudiantil que trabajó en la propuesta está conformado por Nicolás Cortés Basto, Martina Ortiz García,  Josué Ariza Puerta, y Aurora María Barrios Baquero. Con la orientación de Andrea Polanco, Directora del Centro de Investigación y Desarrollo del colegio y Alejandro López, Diseñador Gráfico del Área de Comunicaciones y líder del IDETI en el colegio, se reunieron en las tardes mediante la plataforma Zoom para definir las estrategias y presentar el documento requerido.

La propuesta presentada por el colegio es una aplicación tecnológica denominada ARC (Así Reactivamos Colombia) que unifica 4 estrategias enfocadas en una educación compartida para disminuir los índices de desigualdad en educación, un sistema de donaciones para los más necesitados, la cual funciona a través de georeferenciación, una venta de productos agro campesinos para la reactivación local de las regiones y un sistema de turismo sostenible que promueve la visita de destinos a nivel nacional. Dicha propuesta responde a 7 de los Objetivos de Desarrollo Sostenible propuestos por la organización de las Naciones Unidas – ONU.

El concurso tiene 3 fases, de las cuales se logró superar la primera que se enfoca en la descripción escrita, la cual ha sido seleccionada entre las 50 mejores propuestas. El reto continúa con la fase 2, en la cual se presentará una infografía que describa el alcance y el desarrollo de la iniciativa.

Felicitaciones a nuestros estudiantes comprometidos con el desarrollo y reactivación del país!